Tuesday 12 March 2013

PACERI NANAS

Kadang-kadang orang panggil pajeri.  Hidangan yang wajib ada semasa kenduri-kendara di kampung saya zaman dulu.

Paceri nanas

Kalau resepi paceri ini kita boleh guna buah nanas, buah mempelam telor, buah amra @ kedondong, buah gajus, buah terung panjang atau rebung madu pun sedap dibuat paceri.

Peristiwa yang tak dapat dilupakan bila  aku masak paceri nanas ini....  suatu hari selepas siap masak paceri ini, aku bawakan sedikit untuk si dia yang suka makan paceri nanas....Sesuap, dua suap nasi bersama paceri nanas, aku perasan matanya terpejam-pejam...aku ingatkan bala apa pulak yang menimpa ni.... rupa-rupanya, dia beritahu,  terlalu sedap dan suka akan paceri nanas ni sampai terpejam-pejam  matanya menikmati .... nyum-nyum :)

Hmmm... jom kita masak paceri nanas...

Bahan-bahannya:

1 biji nanas yang masak
3 cawan santan kelapa
6 sudu besar rempah kari daging - campurkan  air dan jadikan pes
1 tangkai daun kari
2 camca besar gula merah
2 cm halia
2 cm kulit kayu manis
2 ulas bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 sudu besar kerisik

Cara memasaknya:
  1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumiskan bawang dan halis.
  2. Masukkan kulit kayu manis, daun kari, kerisik dan rempah kari
  3.  Kacau hingga naik minyak, masukkan nanas dan biarkan nanas masak.
  4. Masukkan santan, gula merah dan garam secukup rasa.
  5. Masak hingga pekat dan naik minyak.
  6. Angkat dan hidangkan.

Sedapnya !



Mai Sepinggan !!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...