Wednesday 19 June 2013

SAYUR BENING JAGUNG

Hello.. apa khabar semua rakan dan taulan? Mudah-mudahan semuanya berada dalam kesihatan yang baik serta mendapat kerahmatan daripada Nya sepanjang waktu.

Peluang dan rezeki untuk melancung sekali sekala ke negeri orang telah  memberi peluang kepada saya membuka minda untuk menjamah dan merasai berbagai jenis makanan negara-negara lain. Baru-baru ini aku ke Bandung apalagi, makanan Sunda tak sah kalau tak ada sayur bening...

Hari ini, aku terasa nak masak sayur bening jagung dengan kacang panjang dan bendi...apa aja yang ada dan aku buat mengikut selera aku - campak-campak, akhirnya... sedapnya... berkhasiat pulak tu !!

Bening jagung dan sayuran 

Bahan-bahannya:

1 tongkol jagung manis ( dipotong empat)
1 ulas  bawang merah - dimayang
3 ulas bawang putih - dipotong
4 biji bendi - dipotong
4 papan kacang panjang - dipotong
1 inci karot - dipotong
1 biji tomato - dipotong 4
2 biji cili kering
secubit jintan manis
sedikit bayam, jika suka.
garam secukup rasa
jika suka mangga muda sehiris

Caranya:

  1. Masukkan 600ml air ke dalam periuk dan masakkan.
  2. Masukkan jagung dan biarkan sampai mendidih.
  3. Masukkan semua sayuran dan jintan manis serta garam secukup rasa.
  4. Biar sampai masak tetapi jangan layu.
  5. Angkat dan hidangkan :)
Sedap sangat !!






Mai Sepinggan !!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...