Friday 30 August 2013

TRIFLE

TRIFLE - pemanis mulut / dessert yang digemari dan sangat ku suka kerana kesedapannya dan kecantikannya. Lapis dan lapis kek, kastad, krim , jelly dan buah....


Owhhhhh ... sangat la cantik dan trifle merupakan antara dessert yang paling aku suka buat.


Kalau suka kiwi atau strawberry atau pilihlah buah-buah tempatan yang disukai..


Aku suka guna jelly strawberry atau raspberry kerana warnanya yang terang !!


Bila nak decorate trifle ini, aku suka gunakan buah-buahan segar yang berwarna-warni. Strawberry, peach, mangga, limau, kiwi... dan apa-apa je buah...rambutan pun ok. Untuk keknya aku suka guna swissroll strawberry sebab warna merahnya yang cantik..


Susun dengan rapi dan lapiskan...

Jom, kita buat trifle...

Bahan-bahannya:

1 biji swissroll - dipotong-potong 1cm (aku suka perasa strawberry )
1 tin Nestle krim
1 tin buah peach
2 paket jelly

Untuk kastad:
1/2 cawan gula - jika suka manis boleh tambah
1 tin susu ideal (lebih kurang 2 cawan)
1 cawan juice peach
2 1/2  cawan air

Cara menyediakannya: 

  1. Susunkan kek dalam bekas/ kaserol yang polos.
  2. Sediakan kastad- campurkan semua bahan untuk kastad dan masak sehingga pekat  - ketepikan.
  3. Tuangkan kastad ke atas kek dan biarkan beku sebentar.
  4. Masakkan jelly tadi  dengan 3 cawan air dan tuangkan ke atas kastad.
  5. Apabila beku, sapukan di atas jelly dengan dengan krim Nestle.
  6. Susun buah peach di atas krim tadi dengan cantik dan kemas.
  7. Sejukkan di dalam peti ais.
  8. Apabila  sejuk keluarkan dan hidangkan.
Mudah sangat.... hari ini aku buat trifle ini untuk sambutan hari MERDEKA!!!


Mai Sepinggan !!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...